söndag 26 september 2010

Lev Tolstoj

Jag är inte det minsta trött. Har precis sett färdigt filmen "The last station" som är en skildring av Lev Tolstojs sista dagar i livet. Porträttet av Tolstoj är uppenbart förälskat. Han framställs som en ödmjuk, givmild man som vid 82 års ålder fortfarande klarar av det mesta, såsom att rida ut i skogen. Hans hustru framställs å andra sidan som en girig psykiskt sjuk kvinna. Trots detta lyckas regissören förmedla kärleken dem emellan. Jag hade dock önskat att regissören utvecklat Tolstojs moraliska (icke-våld), anarkistiska och idealistiska idéer. I stället handlar filmen om hur han slits mellan det rika livet som greve, vari hans hustru ingår, kontra hans idé om att tjäna mänskligheten. Trots detta blev jag tagen av filmen och grät en stor skvätt på slutet, trots att jag visste att den skulle sluta med hans död på stationen Astapavo. Jag rekommenderar er därför att se filmen om ni inte redan har gjort det. Förresten har jag och gamle Leo en gemensam favorit-filosof, nämligen Henry David Thoreau, vilken jag har citerat någon gång tidgare på bloggen:-)

PS: Lev Tolstoj är släkt med Victoria Tolstoy, fränt!

4 kommentarer:

  1. Ska verligen se filmen... och då har vi samma favoritfilosof :)

    SvaraRadera
  2. Det är för att vi är bäst:-) Fast egentligen är favoriten Foucault när det kommer till det filosofiska och min egen tro på verkligheten...Men Thoreau är cool eftersom han levde som han lärde:-)

    SvaraRadera
  3. Välkommen tillbaka till bloggandet! :) Kram

    SvaraRadera