torsdag 2 april 2009

På order av Emre

Idag skulle Fadime fyllt 34 år. Tänk ett år äldre än mig och berövad sitt liv. Svårt att förstå hur någon kan döda sitt barn, även om jag försöker. Ännu svårare att förstå att någon kan ställa sig bakom ryggen på den som faktiskt Dödat sitt Barn! Allra svårast att förstå är emellertid att dessa mord inte ses som lika allvarliga som andra mord på barn, eftersom de är en del av kultur, en hemsk sådan men dock en kultur. En kultur innehållande de där andra, de som inte är som oss. Om jag dödar Mitt barn så hoppas jag att någon skjuter mig. Har köpt boken "Älskade Abbas" och ska sätta igång att läsa ännu en bok om ett tragiskt hedersmord, men denna gång på en ung kille.

1 kommentar:

  1. Jag tycker nog nästan tvärtom, att det är ännu mer hemskt!! Att man på fullaste allvar vid sitt klara medvetande planerar och tycker man har rätt att beröva sitt barns liv på det sättet. Oj oj har faktist skrivit en uppsats om detta när jag läste en kurs. JA åh vad jag vill iväg o simma nu :)

    SvaraRadera