onsdag 7 januari 2009

Vardagsfeminism

Hej folket!

Jag håller på att förbereda en föreläsning jag ska hålla för lite killar och tjejer kring jämställdhet sista helgen i januari. Det finns så himla mkt jag skulle vilja ta upp utöver genus, könsmaktsordning, feminism och jag måste ju hålla föreläsningen på en grundläggande nivå. Jag skulle exempelvis vilja diskutera begreppet Oskuld och kvinnor som offer för våldtäkt. Kanske kan man klämma in det lite kort.

Medan vi ändå är inne på ämnet så måste jag uppmana samtliga nyblivna föräldrar som har fått döttrar och som planerar att sätta in en födelseannons i tidningen att sätta in följande annons:
"Kom och titta, vi fick en med fitta" som respons på födelseannonsen jag ibland ser "Hej hopp, det blev en med snopp". SNÄLLA!!!!

Lite andra väl valda kommentarer:

1) Jag ska förklara varför alla feminister uppfattas som militanta och aggresiva. Det blir man för att man tröttnar på att vara vänlig och förstående när vissa puckon inte fattar varför det är viktigt att förstå samhällets strukturer, varför människor med olika kön, klassbakgrund och etnicitet beter sig olika och behandlas olika.

2) Det finns säkert en rad pseudoförklaringar till varför kvinnor skurar toaletter. Den enkla förklaringen är att män inte vill skura toaletter.

3) Att ordet `kvotering´ i princip har samma laddning som `nazist´ kan ju faktiskt ha att göra med att kvotering skulle innebära att några av oss (läs män) kommer att bli av med våra jobb och några miljoner...

Lämplig svarsreplik på meningen "Jag vill ha ett jobb för att jag är kompetent - inte för att jag är kvinna":
- Idag kvoteras män in, handlar det alltid om deras kompetens?
- Idag är kvinnor generellt sett bättre utbildade än män, men får ändå inte uppdragen, vad FAN tror du det beror på?

Puss puss

2 kommentarer:

  1. Personligen tror jag på en klasskamp och en politisk revolution före en kvotering,
    Varför få med sig några när man kan byta ut hela skiten?

    Befria Pallestina!

    SvaraRadera
  2. Det vore ju skitbra om man kunde vända upp och ner på allt, känns ju tyvärr hopplöst. Eftersom inget annat verkar funka tycker jag att kvotering kan funka under tiden. Det gäller ju även kvinnodominerande yrken.

    SvaraRadera